Iris Poldervaart

Interview | Fabian Lliguin van Rahua

15 juni 2018

Het ontwikkelen van een succesvol hair care merk en het beschermen van het regenwoud, hoe goed is dat te combineren? Heel goed, bewijst Fabian Lliguin. Met het merk Rahua zette hij niet alleen natuurlijke haarverzorging op de kaart, maar maakt hij zich ook hard voor de bescherming van het Amazonegebied. The Color sprak hem in Amsterdam over de voordelen van natuurlijke ingrediënten, het redden van het regenwoud en het overnemen van inheemse beautyrituelen.

Wat inspireerde je om het merk Rahua te starten?

“Ik groeide op in een kappersfamilie in Ecuador. Toen ik ouder was verhuisde ik naar New York om daar zelf als kapper te werken. Op een gegeven moment keerde ik terug naar het regenwoud, naar een plek die ik nog van vroeger kende. In plaats van de prachtige bron die ik me herinnerde, was de plek nu gevuld met beton. Ik schrok hier enorm van. Hierdoor ben ik me meer gaan verdiepen in het behoud van de Amazone. Zo kwam ik in aanraking met de inheemse stammen van het regenwoud. Ik zag vrouwen met prachtig lang, glanzend en sterk haar. Hun geheim bleek het gebruik van Rahua olie te zijn, afkomstig uit de Rahua noot. Het winnen van deze olie gebeurt volgens een oud ritueel dat alleen vrouwen mogen uitvoeren. Het hele proces duurt bijna een maand.”

Je grote passie is het behoud van het regenwoud. Hoe zorg je ervoor je op een duurzame manier kunt blijven werken terwijl Rahua groeit?

“Toen we net begonnen werkten we met tien families. De vrouwen in deze families waren op dat moment de enigen die nog bekend waren met de oude traditie. Ik heb deze vrouwen meegenomen naar verschillende dorpen in het regenwoud. Hier hebben ze de traditie kunnen overdragen aan een nieuwe groep mensen. Op deze manier wordt er op duurzame wijze voldoende olie geproduceerd. Daarnaast heeft het een groot voordeel voor de economie van deze dorpen. Iedereen die met ons werkt ontvangt een loon dat boven het fair trade niveau ligt. We willen dat de families niet alleen rondkomen, maar dat ze het goed hebben. Dit is hoe we blijven werken, hoe groot het merk ook wordt. Er komen geen machines aan te pas, alleen mensen. Van elke rahua noot die we gebruiken wordt de pit geplant zodat er nieuwe noten kunnen groeien. Het is een prachtig eco-systeem waaraan zelfs de dieren bijdragen. Het regenwoud is niet oneindig, maar zeker groot genoeg om te blijven produceren op de manier waarop we dat nu doen. Ik bezoek de Amazone zelf nog drie à vier keer per jaar om deze connectie te kunnen behouden.”

Er zijn tegenwoordig steeds meer merken die zich bezighouden met het gebruik van natuurlijke producten. Toch zijn deze merken lang niet altijd helemaal groen. Waarom lukt het jullie wel, en andere merken niet?

“Het was voor ons ook moeilijk toen we begonnen, maar we hebben doorgezet omdat we hier echt in geloofden. We hebben veel onderzoek gedaan om uiteindelijk het beste uit de natuurlijke producten te kunnen halen. Er worden zoveel termen en keurmerken gebruikt die eigenlijk niet veel zeggen, zoals biologisch en ecologisch. Deze merken maken nog steeds gebruik van kunstmatige stoffen, en testen hun producten op dieren. Ik wil hier niet aan bijdragen. Met dit in gedachten heb ik het Symbiotic keurmerk in het leven geroepen. Dit houdt in dat alle ingrediënten die we gebruiken verkregen zijn op een manier die geen schade brengt aan het regenwoud of de inwoners daarvan. Deze ingrediënten worden altijd op traditionele wijze geplukt en verwerkt door de inheemse bevolking.”

Er is steeds meer aandacht voor natuurlijke producten. Vanuit de consument, maar ook vanuit andere merken. Hoe gaat Rahua hiermee om?

“Ik ben blij met concurrentie, het betekent dat meer merken de goede kant op gaan. Zelfs grote merken hebben tegenwoordig een klein laboratorium waar ze met natuurlijke producten experimenteren. Dat zal in de komende jaren steeds meer voorkomen, totdat het de norm is. Ik geloof echt dat dit de toekomst van haar- en huidverzorging is. Mensen komen er steeds meer achter hoe goed natuurlijke producten zijn en willen op een gegeven moment niets anders meer. Wij besteden weinig aandacht aan grote marketingcampagnes, en laten de kwaliteit van het product liever voor zich spreken.”

Zijn er andere beauty geheimen die je hebt ontdekt in het regenwoud?

“Naast Rahua olie gebruiken we ook Morete olie. Deze olie hebben we verwerkt in onze nieuwe Hydration Shampoo en Hydration Conditioner. Het bevat beta-caroteen en kan daarom ook gebruikt worden als bescherming tegen UVA straling.”

the color rahua shot

Hoe ontstaat het idee voor nieuwe producten? Kijk je naar de behoeften van de consument, of juist naar de ingrediënten die het regenwoud biedt?

“Het is een wisselwerking, maar meestal kijk ik naar de behoeften en baseer ik daar de producten op. Er is bijvoorbeeld veel vraag naar producten die gekleurd haar beschermen. Mensen geven zo 200, 300 euro uit aan een nieuwe haarkleur. Vervolgens was je je haar een paar keer en vervaagt de kleur, ondanks het enorme bedrag dat je eraan uitgegeven hebt. Dat is zonde van het geld, maar ook van de moeite die de colorist in de kleur gestoken heeft. Als een kapper weet ik wat haar nodig heeft, en dan is het aan mij om hiervoor de juiste ingrediënten te vinden. Zo weet ik bijvoorbeeld dat het voor kleurbehoud belangrijk is om de haarschubben te sluiten. Aan de hand hiervan weet ik welke natuurlijke ingrediënten geschikt zijn. Zo werken we naast olie bijvoorbeeld ook veel met klei.”

Welk van de Rahua producten is jouw persoonlijke favoriet?

“Ik vind de Shower Gel geweldig. Ik hou ook enorm van de Voluminous Shampoo en de klassieke Conditioner. Tot slot gebruik ik Body Lotion voor mijn huid. Mijn huid is van zichzelf niet droog, dus ik heb er maar een klein beetje van nodig.”

Zijn de producten van Rahua geschikt voor alle haar- en huidtypen?

“Zeker! Dat is het mooie aan natuurlijke producten. Natuurlijke ingrediënten hebben veel verschillende eigenschappen. Je lichaam gebruikt wat het nodig heeft, en verwerpt de rest. Synthetische producten hebben vaak bijwerkingen die niet goed zijn voor je huid en haar, en al helemaal niet voor het water waar het in terecht komt. Dat is niet het geval met natuurlijke olie.”

Als je terugkijkt op wat je al hebt bereikt met Rahua, waar ben je dan het meest trots op?

“Ik ben trots op het feit dat we de lat in de cosmetische industrie verhoogd hebben. Wij hebben laten zien dat het mogelijk is om op duurzame wijze met natuurlijke ingrediënten te werken, en daarmee echt een goed product te creëren. Iets anders waar ik heel trots op ben is dat we eerder dit jaar de handen ineengeslagen hebben met de regering in Ecuador. Samen hebben we 50.000 hectare woud weten te behouden. Dit gebied wordt bewoond door stammen die het regenwoud zelf nooit verlaten. 10 jaar geleden geloofden mensen niet dat deze stammen echt bestonden. Wij zijn in gesprek gegaan met de president en hebben de regering ervan weten te overtuigen dat dit gebied gered moest worden. Dit geeft me nog meer motivatie om ons werk voort te zetten.”

Hoe ziet de toekomst van Rahua eruit?

“We ontdekken nog steeds nieuwe ingrediënten. We willen kijken hoe we natuurlijke producten kunnen gebruiken om bepaalde effecten van synthetische producten na te bootsen. Vaak is het bijvoorbeeld zo dat een volledig natuurlijke shampoo niet goed schuimt. Wij hebben dit toch weten te bereiken met onze nieuwe Hydration Shampoo, en dat zonder siliconen en andere chemicaliën. Het doel is om natuurlijke producten te creëren die net zo goed, maar béter werken dan de synthetische varianten. Ik geloof echt dat we dit zullen bereiken in de toekomst.”

the color rahua fabian lliguin 1

De producten van Rahua, waaronder de nieuwe Hydration Shampoo en Conditioner, zijn verkrijgbaar bij Skins Cosmetics en via Skins.nl. Alle producten zijn vrij van sulfaten, parabenen en gluten, en zijn daarnaast veganistisch en cruelty free.

Beeld: Rahua, The Color