Iris Poldervaart

Natuurlijke cosmetica: duurzaamheid is hot

18 november 2016

Lange tijd kregen veel mensen de kriebels van het woord ‘duurzaam’. Vaak was duurzaamheid helaas toch vooral een synoniem voor suf en geitenwollen sokkig. Kortom, duurzaam was gewoon niet echt… cool. Gelukkig lijkt daar nu toch verandering in te komen. Steeds meer consumenten kijken kritisch naar het productieproces van hun spullen, en merken spelen daar mooi op in. Niet alleen grote merken passen hun werkwijze hierop aan; we zien ook steeds meer nieuwe, kleinere duurzame en natuurlijke cosmetica merken opkomen. Een goede ontwikkeling wat ons betreft, want laten we eerlijk zijn: hoe fijn voelt die foundation nog op je gezicht als je weet dat hij vol zit met schadelijke parabenen en siliconen?

Guilt free beauty

Zo lanceert het Italiaanse cosmetica merk Deborah Milano een nieuwe guilt free make-up lijn: Formula Pura. Zoals de naam al doet vermoeden bestaat deze hele lijn uit pure, niet schadelijke producten. Door de combinatie van kwalitatief goede make-up en een ingrediëntenlijst die dik in orde is, sluit deze lijn perfect aan op de duurzaamheids-trend die momenteel zo relevant is. Om je een idee te geven, dit zijn de stoffen die je in ieder geval niet in de Deborah Milano Formula Pura make-up zal aantreffen: siliconen, parabenen, petrolatum (minerale oliën, paraffine en vaseline), alcohol en parfum. En dat is niet alleen fijn voor het milieu, maar ook voor je huid.

Ook het Duitse Lavera staat voor natuurlijke cosmetica. Alle producten van het merk zijn dan ook gecertificeerd met het NATURE label, een internationaal keurmerk voor natuurlijke cosmetica. De nieuwste toevoeging aan het assortiment: 100% natuurlijke haarverzorging. Met ingrediënten als kokosolie en suiker zijn de producten niet alleen goed voor je haar en het milieu, maar ruiken ze ook nog eens héél fijn.

Meer natuurlijke cosmetica shoppen? Probeer ook eens deze duurzame beautymerken:

Living Nature gebruikt pure, plantaardige extracten; alle cosmetica van het merk is vrij van chemicaliën en alle verpakkingen zijn recyclebaar.

Weleda gaat voor drie soorten duurzaamheid: economisch, ecologisch en sociaal. Oftewel: respect voor de natuur, de werknemers van het merk en voor de consument.

Aveda gelooft dat goed zijn voor het milieu en een winstgevend bedrijf runnen heel goed hand in hand kunnen gaan. Het hoofdkantoor van Aveda functioneert dan ook helemaal op windenergie. Ook steunt het merk projecten voor de lokale bevolking in de gebieden waar zij grondstoffen winnen.

Yves Rocher gebruikt voor de productie van haar cosmetica alleen biologische planten. Daarnaast bevat de make-up, afgezien van bijenwas en honing, geen dierlijke producten.

The Body Shop is misschien wel het bekendste natuurlijke cosmetica merk. Van gerecycled verpakkingsmateriaal tot een eigen stichting die zich richt op het milieu, het welzijn van dieren en mensenrechten; The Body Shop staat al jaren voor duurzaamheid.

Kevin Murphy doneert voor elke fles SESSION.SPRAY die verkocht wordt een bedrag aan het Climate Reality Project van Al Gore. Daarnaast gebruikt het merk natuurlijke ingrediënten, wordt er niet op dieren getest en zijn alle verpakkingen recyclebaar en biologisch afbreekbaar.

The Chair natuurlijke cosmetica vogue brazil karlie