Floor Gijsbertse

Gisele en Antonia van SKØN

24 november 2018

Ze zijn cool, ze zijn tof en toevallig runnen ze ook een eigen bedrijf. In Let’s Talk Business laten we inspirerende vrouwen aan het woord over hun passie; hun eigen bedrijf. Deze week staan de dames van beautylabel SKØN in de spotlights.

Gisele en Antonia
Gisele heeft al vanaf jongs af aan twee ijzersterke ambities op zak: creatief bezig zijn en mensen helpen. Deze laatste ambitie zorgde ervoor dat ze ruim elf jaar heeft gewerkt als creatieve projectmanager bij verschillende asielcentra in Nederland. Daar was ze verantwoordelijke voor creatieve projecten voor jongeren en de allerkleinsten. Afgelopen juni kreeg Gisele de kroon op haar werk; ze ontving een beurs (speciaal voor jongeren die op sociaal vlak een bijdrage hebben geleverd aan de Nederlandse maatschappij) en dus de kans om een Master in Zweden te volgen. Ze greep de kans aan en heeft inmiddels de Master Entrepreneurship & Innovation afgerond. Dit was ook de plek waar het idee voor SKØN is gegroeid en waar ze haar businesspartner Antonia heeft ontmoet. Bij de diploma-uitreiking kregen Antonia en Gisele een gi-gan-tische verrassing voorgeschoteld: een beurs. Dit was het officiële startschot en laatste steuntje in de rug om hun beautybedrijf SKØN van de grond te krijgen.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen voor SKØN?
‘Tijdens onze masteropleiding kwamen we erachter dat de huidige beauty-industrie (in onze ogen) vrij krom in elkaar zit. We besloten te onderzoeken wat we dagelijks op onze gezicht smeerden en wat deze cosmetica en beautyproducten bevatten. Conclusie: het gros van de cosmetica zit vol chemische ingrediënten, daarnaast testen veel grote bedrijven op dieren. Naast deze twee grote tegenargumenten, vinden we ook het huidige schoonheidsideaal nogal wankelen. Het ‘perfecte’ plaatje dat je terugziet op televisie en in de media past totaal niet bij deze tijd. Mensen zijn verschillend, en dat moeten we juist omarmen. Redenen genoeg om het heft in eigen handen te nemen. SKØN betekent in het Deens ‘schoon’ en ‘prachtig’, zo is het idee en de naam voor onze eigen BV geboren.’

Wat maakt SKØN zo uniek?
‘Er zijn veel zaken op te noemen die wij met SKØN heel anders aanpakken dan een regulier of gemiddeld cosmeticabedrijf. We testen nooit op dieren, we gebruiken duurzame aluminium tubes, al onze ingrediënten zijn natuurlijk en vegan. Daarnaast zijn al onze campagnes met een analoge camera geschoten en worden de foto’s niet bewerkt (ook niet een beetje). Maar wat het meest onderscheidende is aan ons merk is dat al onze producten voor mannen én vrouwen zijn. We hebben onlangs ons eerste gecertificeerde product naar buiten gebracht; een getinte hydraterende crème met cannabis olie. We hebben besloten deze ook voor mannen te ontwikkelen omdat we er tijdens het ontwikkelen van onze producten achterkwamen dat veel mannen cosmetica gebruiken maar daar een beetje geheimzinnig over doen. Daarom besloten we een speciale formule te creëren voor onze crème die net zo geschikt is voor de structuur van de mannelijke huid. Want wij vinden het meer dan normaal dat mannen zich ook goed willen verzorgen – en daar af en toe een (subtiel) tintje aan willen toevoegen.’

Jullie gebruiken dus cannabis in jullie producten. Waarom?
‘Mensen hebben vaak een vooroordeel over cannabis, omdat het wordt gezien als drugs. Het gedeelte van de cannabisplant dat wij gebruiken heeft niks met de drug te maken. De cannabis olie die wij gebruiken bevat veel componenten die heel goed zijn voor je huid. Het werkt heel hydraterend, het verstevigt je huidelasticiteit en het werkt kalmerend. Handig om puistjes en oneffenheden tegen te gaan.’

Wat zijn jullie ambities voor de komende jaren?
‘We zijn een Zweeds bedrijf met twee vrouwelijke oprichtsters en we hebben heel grote plannen op zak. We willen graag een ‘natuurlijk’ en ‘echt’ beeld schetsen van onze kijk op de beauty-industrie. Make-up wordt vaak gezien als een middel om te camoufleren of te veranderen en het streven naar ‘perfectie’. Wij streven ernaar dat mensen onze producten zien als zelfverzorging en om zo de beste versie van jezelf te zijn. Daarnaast willen we meer transparantie creëren in de beauty-industrie. We hopen door de transparantie onder andere dierenmishandeling en milieuvervuiling tegen te gaan. Dus ja, we hebben veel ambities, haha!’

Waar is SKØN over tien jaar?
‘We willen dolgraag nog meer producten op de markt brengen die én verzorgend zijn en als make-up te gebruiken zijn. We hebben gemerkt dat die combinatie mogelijk is, op een duurzame en eerlijke manier. Dat willen wij nog verder uitbreiden en onderzoeken. Antonia en ik zijn een heel sterk team en hopen dat we een eigen kantoor mogen openen in de nabije toekomst. Dit moet een plek worden waar we alle getalenteerde mensen die we om ons heen hebben bij elkaar kunnen brengen. We zien grote potentie in Europa, maar de US vinden wij ook erg fascinerend. Een eigen winkel (of meerdere) is ook iets dat we in tien jaar hopen bereikt te hebben.’

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen die je nodig hebt als ondernemer?
‘Antonia en ik hebben afgesproken dat we ons allebei voor de volle 100% zullen inzetten voor SKØN. Deze gezamenlijke toewijding is erg belangrijk. We werken bijna dag en nacht aan SKØN, maar het voelt zeker niet als werk. Dit komt omdat wij weten waar we het voor doen. We zijn als oprichtsters tevens ook de doelgroep waar we onze producten voor maken. Daardoor kunnen we elke dag met volle overtuiging en passie aan de slag. Mocht je spelen met de gedachten om een eigen bedrijf te starten, maar niet elke dag in en uit ermee bezig willen zijn, dan moet je je keuze wellicht nog een keer overdenken.’

Hebben je tips voor vrouwen die hun eigen business willen beginnen?
‘Als vrouw ben je – helaas -in de minderheid in de ondernemerswereld. Het kan daardoor erg intimiderend zijn om te beginnen in de ‘mannenwereld’ en moeilijker zijn om je kwetsbaar op te stellen. Ook voor ons. Zo hebben we gekeken naar onze sterktepunten en waar we graag hulp bij wilden hebben. We wonen allebei iets meer dan een jaar in Zweden, dus kennen nog niet zoveel mensen hier. Daarom zijn we gaan rondvragen en werden al snel overdonderd door alle mensen die het leuk vonden om ons te helpen. Onze gouden tip is dan ook: vraag hulp, je komt er alleen maar sterker uit.’

Categorieën