Iris Poldervaart
Top 25 frustraties van een kapper
14 april 2015Wat is het leuk als je van je hobby je beroep hebt kunnen maken; creatief bezig zijn, mensen blij maken met een nieuwe look en leuke gesprekken voeren! Toch zijn er altijd dingen die wat minder aangenaam zijn. Ook kappers hebben geen bovennatuurlijke krachten om ‘haarwonderen’ te verrichten, maar als je als klant op zoek gaat naar een kapper die bij jou past, dan is de kapper wél in staat om het beste in je haar naar boven te laten komen. Hier volgt de top 25 frustraties van de kapper. Een tikkeltje aangedikt natuurlijk, dus als je geen kapper bent: be prepared 😉
- Klanten die tijdens hun knipbeurt zitten te bellen;
- Als je iemand zijn of haar haar wast en je ring blijft vastzitten in het haar;
- Mensen die je recht aanstaren tijdens het wassen van hun haar = creepy;
- Mensen die verwachten dat jouw haar altijd fantastisch zit. Helaas hebben kappers ook wel eens een bad hair day…
- Vrienden, vriendinnen en familieleden die vragen of je hun haar wil doen op je enige vrije dag in de week… En op hun verjaardag… En elke keer voor het stappen…;
- Haarsplinters: een haar die in je huid blijft prikken en aan het einde van de dag kom je tot de ontdekking getransformeerd te zijn in een cactus;
- Haren. O – ve – ral haren. Logisch? Niet dat ze zelfs in je ondergoed zitten…
- Klanten die zeggen dat ze ‘gewoon een snelle knipbeurt’ willen. Jouw knipbeurt is helaas niet sneller dan die van anderen;
- Je kan nooit iets vinden in je kledingkast, want ALLES is zwart;
- Klanten die vragen of de verf al lang genoeg in hun haar zit: “Ja, eigenlijk wel maar het lijkt me fijn om eerst even lunchpauze te nemen. Nee, natuurlijk niet! Anders had ik het er toch al lang uitgehaald?!”
- Klanten die bij het maken van een afspraak zeggen wat ze willen, maar bij aankomst ineens een totale make-over willen wat minstens een uur langer duurt;
- Klanten die denken dat het mogelijk is om van zwart haar naar platinablond te gaan… in één sessie… en ook nog zonder hun haar te ruïneren!
- Klanten die asblond haar willen en de kleur ‘te grauw’ vinden wanneer het eenmaal droog is;
- In je vinger knippen en dan de hele dag nog moeten werken met een pleister die om de haverklap loslaat;
- Klanten die hun hoofd niet stil houden tijdens het haarwassen;
- Klanten die zeggen: “het begint er op te lijken”, en dat terwijl je al bijna klaar bent;
- Klanten die zeggen “je mag zelf weten wat je doet, als het maar niet te kort wordt”;
- Klanten die haarfijn uitleggen wat ze willen en hun betoog afsluiten met: “maar ga maar gewoon je gang hoor”;
- Klanten die zeggen: “Doe maar geen conditioner, want daar zakt m’n haar van in”. Als dat zo zou zijn, zouden we toch geen conditioner gebruiken?
- Klanten die halverwege de knipbeurt van gedachten veranderen;
- Klanten die een ‘lekker pittig kapsel’ willen: Uhhhh. Oké. Duidelijk. Let’s go. Of niet.
- Klanten die denken de vaktermen te kennen en jou vertellen hoe je moet knippen en kleuren. Doe het dan lekker zelf!
- Klanten die advies vragen over producten van een drogisterij, terwijl de hele salon vol staat met de beste professionele producten;
- Klanten die hun haar uit verkeerde zuinigheid zelf hebben geverfd. Als het mislukt, mag de kapper het oplossen;
- En klanten die hun vorige kappers de hemel in prijzen. Dan ga je daar toch weer heen?!
Tekst: The Chair Professionals