Georgien Modijefsky

Keune Haircosmetics viert 95-jarig bestaan met iconische looks

6 januari 2017

In een tijd waar merken en producten komen en gaan en alles ‘snel snel snel’ moet zijn we altijd op zoek naar het nieuwe. Maar soms moeten we even stilstaan en onze waardering laten blijken voor ‘het oude’. Sommige merken gaan zo met hun tijd mee, dat we er niet bij stilstaan hoe lang ze eigenlijk al bestaan. Neem Keune Haircosmetics; wist je dat ze al 95 jaar (!) bestonden?

We betwijfelen of apotheker Jan Keune op 6 januari 1922 al had verwacht hoe gigantisch zijn producten zouden worden. Het begon allemaal met een innovatieve formule voor permanentvloeistoffen, en groeide uit tot een internationaal bedrijf. Dat een merk al bijna een eeuw zo sterk staat is bijzonder – en moet natuurlijk gevierd worden.

Dit vond Keune ook en ze sloegen de handen ineen met de Amsterdamse fashion-illustrator Sjoukje Bierma. Zij maakte tien kunstwerken van iconische kapsels door de jaren heen met hét Keune product van die tijd. Zo zien we de korte boblijn van de jaren twintig tot de jaren zestig pixie en volumineuze manen van de jaren zeventig. Deze werken zijn niet alleen prachtig om naar te kijken, ze laten ook nog eens zien hoeveel het merk heeft meegemaakt.

Keune Haircosmetics heeft elke belangrijke haartrend van de afgelopen decennia niet alleen meegemaakt, ze hebben er aan meegewerkt. Niet veel merken kunnen dat zeggen. En ookal is het merk inmiddels internationaal uitgegroeid, ze zijn dicht bij hun roots gebleven. Dat blijkt zowel uit het feit dat hun hoofdkantoor nog steeds in ons eigen kikkerlandje zit (Soest!) als uit het feit dat ze nog steeds een familiebedrijf zijn. George Keune Sr., de zoon van oprichter Jan Keune, verschijnt na 65 jaar trouwe dienst nog iedere dag op de werkvloer en ook zijn zoons gingen bij het bedrijf aan de slag.

Wij zeggen: gefeliciteerd en op naar de 100!

 

Beeld: Keune

Categorieën