Iris Poldervaart

Mark Hayes International Creative Director Sassoon

3 oktober 2014

Iedereen kent Tom Ford wel of Karl Lagerfeld de iconen en smaakmakers van de fashion wereld. MAAR de haar wereld heeft ook  iconische smaakmakers heeft? Wij nemen je graag mee in deze wondere wereld en laten je kennis maken met alle haariconen die deze business te bieden heeft.

Tijdens de Trendvision 2014 spraken wij met Mark Hayes International Creative Director van het legendarische merk Sassoon.

MH 3

“We should change the street into a catwalk” I’m all for that! – Mark Hayes International Creative Director Sassoon

Q: Wat drijft jou als een haar professional?

Ik denk vooral het werken met een team dat is voor mij belangrijk. Sassoon heeft een sterke eigen filosofie. Deze filosofie trekt veel vrij denkende mensen, dat vind ik gewelding om mee kunnen werken.

Q: Wat voor een type is de Sassoon consument?

Onze clienten in de salon zijn professionele mannen en vrouwen met soort ingetogen onafhankelijheid. Ze zijn vrij denkend en kunnen geweldig design waarderen.

Q: Is alles wat online gebeurt belangrijk?

Online veranderd de manier waarop we communiceren. Jongeren doen alles online, alles is ook zo beschikbaar. “We just google everything” Het delen van informatie gaat snel, dus ja online is revolutionair. Het is is een fast moving business, dus je moet heel direct en zeer visueel communiceren, zo ook wij. Het is heel interessant, omdat je met één bericht dus veel meer mensen kan bereiken in een mum van tijd.

@ Speelt online een rol bij het opzetten van een nieuwe collectie (elk seizoen)?

We voegen elementen toe aan onze haar collectie die online goed werken. Bijvoorbeeld wij maken veel video’s of geven achtergrond informatie over de inspiratie van de collectie. We maken het zo visueel mogelijk. Ook maken wij natuurlijk gebruik van alle social platforms; Facebook, Instagram, Twitter etc.

Q: Is educatie belangrijk voor de consument?

Zonder twijfel! Sassoon staat juist voor educatie, of een kapper nu in de salon staat of les geeft in de Sassoon Academy. De reden waarom dat zo is komt door de Sassoon filosofie ‘werken met knippen en kleuren’ op een manier die eenvoudig te begrijpen is. Wij zorgen ervoor dat het zeer gemakkelijk voor de klant om thuis het kapsel opnieuw na te maken (te stylen) zoals de kapper dat doet. Dit kan omdat we een kapsel altijd baseren op botstructuur en gezicht. En het is voor de kapper makkelijk om de look elke 12 weken bij te werken. We zijn een soort architecten van het gezicht, dat is wat we doen!

Wist je dat Sassoon dit jaar 60 jaar bestaat! De manier waarop Sassoon werkt met haar, wij noemen het hairdesign! Het brengt individuele schoonheid boven in elke persoon.

Q: Hoe creeer je de collecties elk seizoen zonder op trends te zitten?

Wij maken de collecties altijd heel individueel. Het is een zeer geleidelijk proces. We beginnen met gesprekken over haar samen met ons team van over de hele wereld. We praten over wat we hebben gezien, wat ons bezig houd, over nieuwe design kleding, maar ook over muziek. Je werkt nooit in een chronologische volgorde, je verzameld dingen. Bij Sassoon starten wij met heel veel ideeën, maar je zult moet ‘voelen’ wat werkt.

Q: Wat vind je van het haar wat je ziet op straat? Ben je blij met wat je ziet?

In het algemeen, niet! Het is zo ontmoedigend, de mensen die echt iets te doen met hun haar doen zijn helaas in de minderheid (overal ter wereld). Ik denk dat de meeste mensen het niet serieus genoeg nemen. Mensen kijken naar kleding, doen hun make-up, maar ik denk dat als mensen hun haar op dezelfde manier behandelen zoals ze hun huid behandelen zou het straatbeeld geweldig zijn.

Q: Ligt dat aan de educatie?

Er is educatie voor de consument, maar het is relatief nieuw. Gelukkig zien wij het steeds meer en meer. Maar helaas zien nog altijd niet iedereen  de verbinding tussen haar en mode. Er valt nog veel te doen om de gemiddelde persoon op straat zich bewust te maken van alle educatie die er al is. Ik denk zelfs niet dat ze weten hoeveel educatie hun kapper ondergaat up-to-date te blijven.

Weet je, er is een beroemd gebouw in Londen ‘Barbers Surgeons hall’  Vroeger was er een sterke connectie tussen kappers en chirurgen opereren ze kwamen bijeen en waren van vergelijkbaar niveau maar dit is verloren door de jaren heen. Ik denk dat het aan ons is om educatie te geven aan de consument. Als je een verkeerd outfit koopt kun je deze terug brengen helaas werkt dit niet zo met een kapsel. Ik denk dat je iemands uitrelijk compleet kan veranderen met een kapsel, je kunt hun carrières veranderen, of zelfs hun leven.

Je weet dat als je bij iemand heel kort haar knipt, ze er niet alleen anders uitziet, ze zal zich ook totaal anders gedragen. Heel bevrijdend!! – Mark Hayes

MH1

(Tekst: Iris Poldervaart)

Beeld: Sanne Kreijemborg

Categorieën