Emma Wagenaar
Eugene Souleiman
14 augustus 2015Eugene Souleiman is één van de meest invloedrijke haarstylisten van nu. Hij is de man achter menig catwalk hairdo en Global Creative Director voor Wella Professionals. Elk seizoen creëert hij backstage tientallen looks die keer op keer fascineren en inspireren. Zijn avantgardistische stijl, eindeloze stroom aan nieuwe ideeën en talent om continue grenzen te verleggen maken hem tot een groot inspirator voor de gehele kappers bizz. Wij spraken Eugene over zijn carrière, inspiratiebronnen, trends en favoriete producten.
Q: Wanneer besloot je om haarstylist te worden?
Via een beroepen keuzetest en een gesprek met een carrière coach. De suggestie om het kappersvak te overwegen was het beste advies dat ik ooit had kunnen krijgen.
Q: Wat is het mooiste van je vak?
De continue verandering. I love it! Ik gedij er op!
Q: Als je geen haarstylist was geworden, wat zou je dan zijn?
Een kunstenaar, zeker weten.
Q: Waar haal je de inspiratie vandaan om telkens te vernieuwen in je looks?
Ik word gedreven door de constante veranderingen. Er zijn dus geen specifieke dingen die mij inspireren. Het kunnen de mensen op straat zijn, een film, een plan, kunstwerk, muziek, de mensen met wie ik samenwerk… Het kan overal vandaan komen. Waar het om gaat is dat je je niet afsluit. Het kan ook uit een bepaalde vibe of gevoel komen. Inspiratie is niet alleen visueel, het is ook sensorisch.
Q: Wat is je motto?
‘Zeg nooit nooit’ en ‘blijf proberen’.
“MODE VERANDERT ELKE ZES MAANDEN; GOEDE KUNST GAAT EEUWEN MEE”
Q: Wat is het hoogtepunt uit je carrière?
Met de kunstenaars gebroeders Chapman aan hun schaakfiguren werken. De kleinschaligheid ervan heeft me echt uitgedaagd. Zo gedetailleerd en gecompliceerd. Daar houd ik van… van die uitdaging. Mode verandert elke zes maanden, maar goede kunst gaat eeuwen mee. Mensen zullen over honderd jaar nog steeds genieten van mijn werk hiervoor.
Q: Wat is de meest iconische look die je ooit hebt gecreëerd?
Maison Martin Margiela’s Fall 2015 Couture show met John Galliano.
Q: Heb je een duidelijk handelsmerk?
Ik heb twee kanten: vormen waarbij er net iets niet klopt waardoor het juist weer klopt. En extreme controle in textuur en vorm.
Q: Wat zijn je dromen voor de toekomst?
Blijven groeien op creatief gebied en mijn kennis blijven delen.
Q: Wat vind je van de hairstyles op straat?
Het verveelt me, daagt me uit of inspireert. Ik vind goede smaak saai en slechte juist inspirerend.
Q: Weke trends voorspel je voor aankomend seizoen? En welke is je favoriet?
Echt haar voor echte vrouwen. Het draait allemaal om textuur en de combinatie van verschillende lengtes en texturen. Mijn favoriet is het naadloos over laten lopen van verschillende texturen. Satijn naar glans; Jane Birkin-style.
“GORGEOUS HAAR KOMT VAN BINNENUIT”
Q: Wat zijn je 3 favoriete producten?
De EIMI Sugar Lift. Deze creëert beachy textuur zonder droog en poederig te worden. Dus met een meer satijnen finish in plaats van mat. Daarnaast Wella Extra Volume Mousse omdat je deze als een gel kunt gebruiken of als volumizer bij de aanzet van het haar. Als derde is de EIMI Dry Me een grote favoriet. Fantastisch voor volume, zonder poederig of stoffig effect, als prep voor het touperen en om een hairstyle losser mee te maken.
Q: Wat is je ultieme tip voor gorgeous haar?
Gezond zijn. Het komt uiteindelijk allemaal van binnenuit. Water, beweging en een goede gezondheid. Daarnaast: was je haar niet vaker dan 3 keer per week en zorg voor je haar zoals je ook voor je huid zorgt.
Volg Eugene hier op Instagram!
Tekst: Emma Wagenaar
Beeld: Wella Professionals