Iris Poldervaart
De 14 frustraties die we allemaal hebben in de kapsalon
26 april 2016Dat kappers geen eenvoudige baan hebben mag inmiddels duidelijk zijn. Wij als klanten kunnen het onze kappers af en toe behoorlijk lastig maken zonder dat we dat zelf doorhebben. Maar eerlijk is eerlijk, andersom kunnen kappers er ook wat van. Zo’n kappersbezoekje is echt niet altijd makkelijk. Deze frustraties hebben we allemaal wel eens gehad in de kapsalon.
- “Alleen de puntjes alsjeblieft”. Ha, dacht je. 20 minuten later kijk je verslagen naar de lange lokken die op de grond liggen terwijl je weemoedig met je handen door je (te) korte haar gaat.
- Die oordelende blik die je krijgt wanneer je aangeeft eigenlijk niet zo veel te doen met je haar qua styling, daar zit je dus echt niet op te wachten.
- Je komt zo goed voorbereid de kapsalon binnen met een heel moodboard aan kapsels, om vervolgens je droom meteen aan duigen te zien vallen wanneer je kapper je vertelt dat een golvende bob helemaal niet gaat lukken met jouw haartype.
- Ongevraagd krijg je allemaal extra’s van je kapper: een haarmasker, massage, de beste stylingproducten… Klinkt fijn, totdat je na afloop te horen krijgt dat dit allemaal in rekening gebracht wordt – ongevraagd dus.
- Je zou bijna denken dat je kapper geen idee heeft waar je oren zitten, zo vaak wordt er ruw overheen heen gekamd. Extra pijnlijk voor iedereen met oorpiercings.
- Gesprekjes met je kapper zijn hartstikke gezellig, maar als je voor de zoveelste keer moet uitleggen waarom je geen vriendje hebt (eh, je hebt zelf ook geen idee?) wordt het toch wel lichtelijk ongemakkelijk. En nee, je weet óók nog niet wat je wilt doen na je studie, hoe raar dat ook klinkt.
- Heb je net een kopje koffie gekregen, moet je vervolgens een half uur kaarsrecht blijven zitten. Tegen de tijd dat je weer mag bewegen is je koffie ijskoud en je melkschuim ingezakt.
- Je bent enorm blij met je nieuwe kapsel, maar die coole kleur laat zich met geen mogelijk vastleggen in een selfie. Niet de schuld van je kapper natuurlijk, maar toch frustrerend. #allthefilters
- Zodra je gaat zitten vraagt je kapper vol afschuw wie je haar de vorige keer zo slecht geknipt heeft. Je kan het bijna niet over je hart verkrijgen om te zeggen “nou, jijzelf”.
- Je gelooft best dat je haar goed geknipt is, maar doordat de styling in de verste verte niet lijkt op wat jij zelf zou doen heb je alsnog geen flauw idee hoe je nieuwe kapsel er eigenlijk uitziet.
- Een uur lang naar jezelf in de spiegel staren terwijl je een onflatteuze kapmantel om hebt; leuk is anders.
- Over kapmantels gesproken. Je weet niet waar die dingen goed voor zijn, maar in ieder geval niet voor het tegenhouden van haar. Wanneer je ‘s avonds je kleren uittrekt valt er zo een halve pruik uit je shirt.
- Natuurlijk wil je die vers-van-de-kapper-look dolgraag thuis namaken, maar je schrikt toch even wanneer je hoort dat je de professionele producten die je daarvoor nodig hebt je meer dan 100 euro gaan kosten.
- Natuurlijk, van haarkleur veranderen is een lang en uitgebreid proces. Maar als je had geweten dat het zó lang zou duren had je wel een extra snack – of twee – naar de kapsalon meegenomen.
Tekst: Anna van der Griend