Iris Poldervaart

Mannelijke make-up influencers veranderen de beautywereld

15 januari 2017

Waar grote merken ‘vroeger’ indruk maakten door topmodellen, actrices en zangeressen in te huren, kiezen veel bedrijven tegenwoordig voor een andere aanpak. Bloggers, vloggers en instagram celebs zijn de nieuwe sterren. Deze ontwikkeling is natuurlijk niet zo gek; deze influencers hebben een enorme online following die ze op en persoonlijke en directe manier – de naam zegt het al – beïnvloeden. Opmerkelijker is de recente ontwikkeling dat het niet alleen vrouwelijke, maar ook de mannelijke make-up influencers zijn die campagnes binnenhalen. Maar liefst drie grote cosmeticamerken kozen de afgelopen tijd voor onconventionele ambassadeurs en veranderden daarmee de beauty industrie voorgoed.

CoverGirl wordt CoverBoy

Toen het merk Amerikaanse CoverGirl in oktober 2016 bekend maakte dat het nieuwe gezicht van het merk geen CoverGirl maar een CoverBoy was, was dat big news. En terecht, want dit was een historisch moment. Het was tenslotte de eerste keer dat het merk voor een mannelijke vertegenwoordiger koos. De jongen in kwestie? James Charles, een zeventienjarige self-taught make-up artist die in korte tijd razend populair wist te worden op instagram. Zo ging hij binnen één jaar van 0 naar 427.000 volgers, en sinds de samenwerking met CoverGirl bekend werd gemaakt is dat aantal nog eens flink gestegen; momenteel staat de teller op 1,2 miljoen.

Kritiek en haat

Helaas was niet alle feedback op het nieuws positief. Je hoeft nog geen 10 seconden door de comments onder CoverGirl’s instagram posts te scrollen om te zien dat zowel het merk als James Charles naast veel lovende reacties ook heel veel kritiek (om maar niet te zeggen haat) over zich heen krijgen. Zelf lijkt James er gelukkig goed mee om te kunnen gaan. “Ik heb plezier; ik ben mezelf; ik doe wat ik leuk vind. De rest doet er niet toe”. Een bijzonder sterke reactie voor een 17-jarige die iets meer dan een jaar geleden nog totaal onbekend was.

Like a Boss

Gelukkig lijkt de negativiteit andere merken er niet van te weerhouden om ook te kiezen voor mannelijke influencers. Vorige week maakte Maybelline bekend dat beauty vlogger en instagram make-up artist Manny Gutierrez (naast mede-influencer Shayla Mitchell) in de campagnes voor de nieuwe ‘Lash like a boss’ campagne zal verschijnen. Manny, beter bekend als MannyMUA733, is met 3 miljoen volgers op instagram niet alleen één van de grootste mannelijke make-up influencers, maar één van de grootste make-up influencers in het algemeen.  

Ook Anastasia Beverly Hills kiest voor een mannelijke influencer als model. Een week geleden postte het merk een foto van beauty vlogger Patrick Starrr op hun instagram account om de lancering van een mysterieus nieuw product aan te kondigen (fyi: inmiddels is bekend dat het om een must have lip palette gaat. Yes!).

Beauty kent geen gender

Wij denken dat dit wel eens het startsein van een nieuwe fase in de beauty industrie zou kunnen zijn, en dat is iets waar we 100% achter staan. Sterker nog, wij geloven dat deze vloggers en bloggers rolmodellen zijn. Als het aan ons ligt zien we jongens die make-up dragen binnenkort niet alleen op instagram en in beauty campagnes, maar ook op straat. Wij zullen make-up nooit zien als iets wat we ‘moeten’ gebruiken om imperfecties te verbergen, maar meer als iets waar we plezier uit halen en mee kunnen experimenteren. Als als vrouwen die kans krijgen, waarom zouden we mannen hier dan van uitsluiten? Make-up is voor iedereen, ongeacht gender.

Benieuwd naar de jongens die ons over the top #makeupgoals geven? Dit zijn de andere mannelijke make-up influencers die je moet volgen.

@thomashalbert

https://www.instagram.com/p/BOgG11tg8RO/?taken-by=thomashalbert

@thegabrielzamora

@alannized

@bretmanrock

@glamboyjay

https://www.instagram.com/p/BOxzbRSDltk/?taken-by=glamboyjay

Beeld: Mic.com

 

Categorieën