Iris Poldervaart

Juliette has a Gun lanceert twee bijzondere nieuwe parfums

11 november 2016

Niche parfummerk Juliette has a Gun is jarig, en dat wordt gevierd. Met niet één, maar twee nieuwe geuren. Overkill? Absoluut niet, want de twee geuren zijn totaal verschillend. Romano Ricci, de oprichter en ‘neus’ van Juliette has a Gun, kwam persoonlijk naar Amsterdam om er alles over te vertellen. The Chair was erbij.

Een klein stukje geschiedenis: Juliette has a Gun werd in 2006 opgericht door Romano Ricci (inderdaad, kleinzoon van Robert en Nina Ricci). Oorspronkelijk was het idee om maar een beperkt aantal geuren uit te brengen, maar het merk bleek zo succesvol dat stoppen eigenlijk geen optie meer was. Sindsdien heeft Romano Ricci niet meer stilgezeten. Of, zoals hij het zelf zegt: “I’m always running after Juliette”. Inmiddels viert Juliette alweer haar tiende verjaardag. Hoog tijd om even stil te staan bij wat er de afgelopen tien jaar gebeurd is, maar natuurlijk ook bij waar Romano nu mee bezig is.

“Een goede geur is een geur waar mensen over praten.”

Voor wie het zich afvroeg, het merk is inderdaad vernoemd naar de meest beroemde Juliette in de geschiedenis. Romano beeldde zich in hoe de tragische heldin uit Shakespeare’s Romeo & Juliet het er vanaf zou brengen in de 21e eeuw. Het idee: Juliette is een jonge vrouw die constant bezig gehouden wordt door de tweestrijd tussen haar opvoeding en het vervullen van haar rol als moderne, 21e eeuwse vrouw. Haar gun is haar parfum, een wapen van verleiding.

Hoewel Romano Ricci tien jaar geleden niet begon met enorme verwachtingen, ging het hard met Juliette is a Gun. Volgens Romano zelf is dit vooral te danken aan mond-op-mond reclame. Dat werkt zelfs zo goed dat het wel eens gebeurt dat een parfum meer dan een jaar na de release opeens een enorme boost krijgt. “Een goede geur is een geur waar mensen over praten. De vraag ‘wat heb je op?’ is ontzettend belangrijk, zelfs wanneer de reacties niet positief zijn. Het ergste wat er kan gebeuren als je een parfum op hebt is dat mensen er helemaal niks over zeggen”.

Het merk mag dan wel groeien (het bedrijf heeft inmiddels tien werknemers in dienst), Romano vindt het belangrijk om altijd te blijven doen waar hij zelf in gelooft, zelfs in een industrie die momenteel veel veranderingen doormaakt. Het merk verkopen aan een groter bedrijf zit er dan ook niet in. “Mijn doel is om onafhankelijk te blijven. Een groot bedrijf zou niet weten hoe ze Juliette has a Gun zouden moeten runnen. De gekke namen die ik zou verzinnen voor parfums zouden bijvoorbeeld nooit worden goedgekeurd. Daarnaast wil ik aan elke parfum voldoende aandacht kunnen besteden, en niet te veel verschillende parfums uitbrengen. Voor mij draait het runnen van mijn bedrijf helemaal om vrijheid, doen wat voor mij goed voelt”.  

 

The Chair Juliette has a Gun MMMM

Dat is ook te merken aan de compositie van de geuren die hij creëert; waar andere niche parfumhuizen zich tegenwoordig steeds meer richten op unisex en genderless geuren, zijn de geuren van Juliette has a Gun tot nog toe exclusively feminine geweest. Daar lijkt verschil in te komen met Into the Void, de nieuwste geur in Juliette has a Gun’s exclusieve luxury collection. Want hoewel Romano Into the Void samenstelde met vrouwen in zijn achterhoofd (een sophisitcated, intellectuele vrouw tussen 25 en 40 jaar om precies te zijn), is de geur zeker niet hyper-feminien. In tegendeel, met noten als cederhout, papyrus en drop zou de geur ook prima voor unisex door kunnen gaan. Of Romano de geur zelf ook draagt? Op het moment niet, maar: “I COULD wear it”. De geur is dus zeker niet alleen geschikt voor vrouwen.

“Voor mij draait het runnen van mijn bedrijf helemaal om vrijheid, doen wat voor mij goed voelt.”

Weer heel anders is de geur MMMM… Inderdaad, de naam van het parfum is ‘MMMM…’. Vier M’en, drie puntjes. MMMM… is een stukje zoeter en jonger. Met noten als oranje bloesem, iris, framboos en vanille is het een bloemige gourmandgeur die tegelijkertijd bijzonder is en toch zonder problemen een groot publiek zal aanspreken. Zet die maar vast op je verlanglijstje.

The Chair Juleiette has a Gun Into the Void

Juliette has a Gun Into the Void is onderdeel van de Luxury Collection en is nu verkrijgbaar voor € 240,- (75 ml).
Juliette has a Gun MMMM… is nu verkrijgbaar in 50 ml en 100 ml, voor respectievelijk €85,- en €110,-.
Beide geuren zijn onder meer te koop bij Skins Cosmetics.

Categorieën