Iris Poldervaart

Wow, hoeveel geeft de gemiddelde vrouw uit aan make-up!?

4 april 2017

In de categorie ‘dingen waar je eigenlijk helemáál niet over na wilt denken’: hoeveel wij vrouwen nou eigenlijk betalen voor make-up en beautyproducten. Want als je wel eens flink ingeslagen hebt bij je favoriete beauty counter, dan weet je dat die bedragen flink op kunnen lopen. Tja, wie mooi wil zijn moet af en toe z’n bankrekening plunderen. Dat het veel zou zijn, dat hadden we dus wel verwacht. Maar dat het zóveel zou zijn, dat is toch wel een beetje schrikken. Want wow, HOEVEEL geeft de gemiddelde vrouw uit aan make-up!?

Flinke optelsom

Uit een onderzoek dat onlangs werd uitgevoerd door beauty webshop SkinStore blijkt dat de gemiddelde vrouw in haar leven maar liefst 300.000 dollar, of zo’n 280.000 euro uitgeeft aan beautyproducten. Zo. Veel. Geld. En hoewel huidverzorging wel bij dat bedrag inbegrepen is, zijn haarproducten dat niet. En we weten allemaal dat dat óók nog behoorlijk aantikt.

Snel smeren

Gemiddeld gebruiken vrouwen elke dag 16 producten. Dat klinkt misschien als heel veel, maar als je bedenkt dat je veel dingen bijna ‘ongemerkt’ gebruikt (zoals bijvoorbeeld zonnebrandcrème, oogschaduwprimer en setting powder), dan is dat eigenlijk helemaal niet zo overdreven. Wat overigens wél erg verrassend is, is dat de vrouwen die meededen aan de enquête maar zo’n 10 minuten per dag aan die hele proces besteden. Misschien ligt het aan ons en zijn wij extreem langzaam met het aanbrengen van onze make-up, maar 16 producten in 10 minuten vinden wij toch wel een heel knap staaltje speed make-upping.

Nederland versus de Verenigde Staten

Nou kunnen hier natuurlijk wel wat kanttekeningen bij geplaatst worden. Zo werd de enquête afgenomen onder 3000 vrouwen, wat geen enorme groep is. Daarnaast wonen alle deelnemers van het onderzoek in de Verenigde Staten. Het is dus maar de vraag of deze cijfers overeenkomen met hoeveel wij Nederlanders uitgeven (al is veel make-up hier helaas duurder dan in de VS, dus het zou zomaar kunnen dat wij nog meer spenderen). En dan is er ook nog de niet geheel onbelangrijke factor dat het onderzoek werd uitgevoerd door een beauty webshop. Het is dus best waarschijnlijk dat de vrouwen die deelnamen aan de enquête sowieso al een bovengemiddelde interesse (en dus ook een bovengemiddeld bestedingspatroon) in make-up en huidverzorging hebben.

Geen keiharde feiten dus, maar wel een interessante (en ietwat confronterende) indicatie!

Categorieën