Emma Wagenaar
Interview | Brow guru Jared Bailey
1 januari 2019Beautymerk Benefit is al jaren dé autoriteit op het gebied van wenkbrauwen. Hun producten – zoals het revolutionaire Gimme Brow – zijn cult favorites bij celebs en beauty addicts wereldwijd. De brow guru van dit Amerikaanse merk en het geheim achter menig A-lister brow is de immer vrolijke en goedlachse Jared Bailey. The Chair interviewde de wereldberoemde expert en vroeg hem alles over zijn inspiraties, de trends van het komende seizoen en natuurlijk wat het geheim is achter de perfecte wenkbrauw.
Q: Hoe is je fascinatie voor brow-vak ontstaan?
“Ik ben als make-up artist begonnen. Daar ontdekte ik dat de basis van een mooie look een perfecte huid en perfecte wenkbrauwen is. Zij zijn de bouwstenen van ware schoonheid. Toen ik eenmaal bij Benefit begon kwam ik erachter dat alleen wenkbrauwen al een fulltime job kunnen zijn, dus ben ik me daar helemaal in gaan specialiseren.”
Q: Wat is je signature style?
“Mijn stijl is heel erg gebalanceerd. Ik hou van structured brows. Ik werk daarom altijd vanuit de basis van de wenkbrauw omhoog; dit creëert een sterke vorm, maar met een losse en natuurlijke look aan de bovenkant. Ik zoek de schoonheid in dat contrast.”
Q: Wat zijn de wenkbrauw trends voor dit jaar?
“Wenkbrauwen zijn huge op dit moment, maar we gaan weg van de oversized bushy Cara-brow en meer naar de natuurlijke en effortless variant. Clean en simpel met een subtiele styling.”
Q: Op wie zouden we nu een brow-crush moeten hebben?
“Mary-Kate en Ashley Olsen zijn een perfect voorbeeld van die effortlessly chic wenkbrauw. En er zijn er maar liefst vier van, haha!”
Q: Wat is je nummer 1 tip voor gorgeous wenkbrauwen?
“Elke mooie wenkbrauw begint aan de onderkant, zo definieer je de vorm. En ga voor een multifunctioneel product; een soort van LBD voor je wenkbrauwen. Voor mij is dat Gimme Brow. Het geeft kleur, volume en vorm aan je wenkbrauwen én houdt ze in model. Kortom: het product lost alle brow-issues op. Eigenlijk is het een musthave in de beauty kit van iedere vrouw!”
Q: Waar kan je echt niet zonder?
“Gimme Brow! Als ik op een onbewoond eiland zou belanden wil ik dat product echt bij me hebben. Op een gegeven moment zul je toch gered wordt en daar is dan natuurlijk pers bij. Dan wil je er wel op je best uitzien.”
Q: Welke vraag krijg je het vaakst van klanten?
“De vraag: ‘Hoe houd ik zelf mijn wenkbrauwen bij?’ Een beetje dezelfde vraag die kappers veel krijgen. Daarom moet het makkelijk en toegankelijk zijn en dat is een belangrijk uitgangspunt bij de producten van Benefit. Iedereen moet het kunnen gebruiken, zonder ellenlange uitleg of expert technieken.”
Q: Welke celebrity wenkbrauwen heb je gestyled?
“Aardig wat! Met Benefit werk ik vaak voor tv programma’s en award shows zoals de Emmy’s. Zo kom ik in aanraking met een heleboel verschillende wenkbrauwen.”
Q: Wat zijn je tips voor mannen en hun wenkbrauwen?
“Voor mannen is het belangrijk om het teveel aan haartjes weg te halen voor een cleane look, zonder daarbij de vorm van de wenkbrauwen te veranderen. Het moet er zeker niet uitzien alsof er teveel aan gedaan is. Richt je vooral op de onderkant van de wenkbrauw en op het midden, want de unibrow kan echt niet meer. Mijn nummer 1 regel voor wenkbrauwen is dan ook: het moeten er altijd twee zijn.”
Q: Veel vrouwen laten tegenwoordig hun wenkbrauwen tatoeëren. Wat vind je van deze trend?
“Ik raad het vrouwen altijd af. Als we door de jaren heen één ding gezien hebben is het wel dat wenkbrauwtrends veranderen. Misschien wil je over een paar jaar wel iets heel anders, en dat kan niet met permanente make-up. Dat is juist zo leuk aan make-up, het helpt je mee te doen aan trends zonder je vast te hoeven leggen!”
Q: Wat moeten mensen weten over Benefit?
“We werken al 40 jaar met wenkbrauwen, langer dan welk beautymerk dan ook. Wij weten alles van wenkbrauwen, of ze nou dik of dun zijn. Zelfs als je geen wenkbrauwen hebt en ze wel wil, weten wij wat we ermee moeten en laten we dat duidelijk aan jou zien. Onze teams kunnen je altijd helpen de juiste vorm én de beste producten voor jouw wenkbrauwen te vinden, zodat niemand ontevreden onze brow bars verlaat.”
Q: Denk je dat je altijd met wenkbrauwen zal werken?
“Absoluut, het is een onderdeel van wie ik ben. Ik werk nu al bijna 10 jaar bij Benefit en dat zal ik waarschijnlijk altijd blijven doen. Sinds ik bij Benefit werk zie ik hoe ik vrouwen blij kan maken met make-up en dat geeft me zo veel voldoening. Vorig jaar zijn we een project gestart waarbij we voor elke wenkbrauw die we doen een bedrag aan het goede doel doneren, om zo vrouwen en meisjes over de hele wereld te helpen. Ik zie mezelf niets anders doen dan dit.”
Interview: Emma Wagenaar i.s.m Anna van der Griend
Beeld: BenefitCosmetics