Iris Poldervaart

Athleisure beauty: make-up essentials voor in je sporttas

25 januari 2017

Dankzij de steeds groter wordende fitness hype was het slechts een kwestie van tijd voordat cosmeticamerken met heuse beauty essentials voor in je sporttas zouden komen. En nu is het dus zover. Sterker nog: athleisure beauty belooft een enorme trend te worden.

Full face versus naakt

Als we over fitness benodigdheden hebben, dan denken we aan sportkleding, een handdoek, een koptelefoon en een flinke waterfles. Niet per se bovenaan ons lijstje? Make-up. Een full face opdoen terwijl je die er vervolgens toch af gaat zweten op de loopband lijkt ietwat overbodig. Sterker nog, je huid zal het je zeker niet in dank afnemen. Toch kan helemaal make-uploos de deur uit gaan ook weer zo… naakt voelen. Noem ons ijdel, maar in het harde TL-licht van de sportschool zijn die wallen onder onze ogen opeens wel erg zichtbaar. Yikes.

Gigi en Kendall

Maar de redding is nabij. Athleisure beauty belooft één van de belangrijkste trends van 2017 te worden. Voor wie nog niet bekend is met het concept ‘athleisure’: de term werd in 2006 in het leven geroepen om kleding te omschrijven die zowel bedoeld is om in te sporten als voor dagelijks gebruik. De populariteit van athleisure fashion is sindsdien niet afgenomen. integendeel; dankzij casual cool celebs zoals Gigi Hadid en Kendall Jenner is de modewereld momenteel meer into athleisure dan ooit tevoren. En nu is de trend dus overgewaaid naar de make-up industrie. Steeds meer cosmeticamerken komen met producten (of zelfs hele productlijnen) die speciaal ontworpen is om mee te sporten, maar ook prima buiten de sportschool gedragen kan worden.

The Chair athleisure beautySweat proof

De belangrijkste kenmerken? Athleisure beauty producten zijn lichtgewicht en siliconenvrij. Daardoor zorgen ze niet voor verstopte poriën, maar blijven wel goed op hun plek zitten. En dat maakt ze een stuk geschikter voor een goede zweet-sessie dan je normale heavy duty foundation. De producten draaien meer om het creëren van een natural glow dan om het bedekken van je gezicht. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een getinte moisturizer, een mascara die niet uitloopt, een hydraterende lippenbalsem met een subtiel kleurtje en een verfrissende face mist. Natuurlijk niet niet al deze producten revolutionair; waterproof mascara en gekleurde lippenbalsems bestaan al decennia. Het verschil zit hem vooral in de marketing, die nu volledig gericht is op de ‘actieve vrouw’.

Sportschool selfies

In Amerika worden de schappen momenteel overspoeld met speciale athleisure make-up. Het merk Tarte lanceerde onlangs een collectie bestaande uit vier mini’s onder de naam Gym Bag Grabs Athleisure Essentials en Sweat Cosmetics is helemaal gecreëerd met een flinke work-out in gedachten. Niet zo gek: het merk werd opgericht door vijf voormalige pro (en Olympische) atleten. Ook Sephora US komt binnenkort met een eigen athleisure collectie. Helaas is lijkt de athleisure beauty trend nog niet overgewaaid te zijn naar Nederland, maar wij hebben zo het idee dat dat niet meer heel lang zal duren. Hoe kan het ook anders in een tijdperk waarin elke squat en kettle bell swing uitgebreid gedeeld wordt via social media en #fitgirls de nieuwe beautyblogger lijken te zijn? Het idee is dat deze producten vrouwen meer zullen motiveren om daadwerkelijk te sporten. De gedachtegang: als je er goed uitziet voel je je zelfverzekerd, en dat zorgt ervoor dat je sneller van de bank af komt. Daar zit wel wat in, vinden wij.

En het fijnste is: de beauty producten mag je, net als je yoga pants, ook gewoon dragen tijdens een Netflix binge. Score.

The Chair athleisure beauty

 

Categorieën