Iris Poldervaart

Antoinette Beenders

1 februari 2015

Antoinette Beenders is Global Creative Director van Aveda, een bekroonde en wereldberoemde hairstylist die werkt met ‘s werelds beste fotografen en modellen. Zij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van producten en heeft de artistieke leiding om voor professionals en consumenten reclamecampagnes te ontwikkelen.

Wij spraken Antoinette over het kappersvak, hoe ze op de plek gekomen is waar ze nu staat, wat de trends zijn voor dit seizoen en wat ze van het straatbeeld vindt.

Ik heb het zelf gecreëerd, you don’t put me in a box.

Q: Hoe lang zit je al in het vak en hoe ben jij gekomen waar je nu bent? 

Ik ben al op mijn 14e begonnen bij Rob Peetoom in Zandvoort. Tot mijn 20e ben ik in Nederland zaterdaghulp geweest. Één dag per week volgde ik dan mijn opleiding. In Amsterdam heb ik jaren gewerkt op het Rokin. Één van mijn Engelse collega’s heeft mij destijds geïntroduceerd bij Trevor Sorbie en mij kennis laten maken met het Engelse kappersvak. Ik ben begonnen als assistent bij Trevor Sorbie. Won daar als eerste Nederlander de UK Hairdresser Of The Year Award. Ik werd ‘geheadhunt’ door Sebastian en Bumble & Bumble. Het is nooit mijn plan geweest om te vertrekken naar Amerika dus heb dat geprobeerd tegen te houden. Er kwam een nieuw merk op de markt, Aveda, en zij openden een salon in Haryvy Nicols en zochten talent. Ik heb toen zelf Aveda benaderd. Langzaamaan werd ik toch gevraagd om naar Amerika te komen om daar shows te geven. Toen kwam de serieuze vraag van de President van Aveda: of ik al wilde starten als Creative Director in New York. Ondanks mijn plannen om zelf een salon te beginnen in de UK heb ik ‘ja’ gezegd. Ook in deze functie ben ik gegroeid en het team wordt steeds groter en groter. Het is nu een team van 40 man. Ik heb in totaal drie teams: één voor marketing, één voor commericals etc. en een Hair & Artistic team (met dit team werk ik bij verschillende fashion shows). Omdat de marketing afdeling in Minneapolis zit is dat nu ook mijn basis.

Q: Wat is je favoriete onderdeel van je beroep? 

Omdat mijn functie zo afwissellend is, moet ik bekenen dat ik alle drie facetten leuk vind. Zo zit ik de ene dag in Minneapolis en een dag later zo in New York voor een show Stella McCartney. Ik zit overal met mijn neus tussen. Zo heb ik nog een clientèle in Londen; voor hun vlieg ik zo af en toe heen en weer.

Het mooie aan de afwisseling is dat ik backstage tijdens een show veel informatie (de creatieve ideeën) kan gebruiken voor productontwikkeling. Het haar wat ik maak bij deze modeshows (Prêt-à-Porter) ligt vaak dicht bij de consument. Ik noem mijn cliënten dan ook vaak mijn ‘proefkonijnen’. Zij testen vaak als één van de eersten nieuwe producten. Ze vinden dat fantastisch!

Q: Met welke producten werk je het liefst? 

Onze prep producten zijn te gek! Deze komen voort uit de kapperswereld. Bijvoorbeeld de Volumizing Style Prep: dit product is speciaal ontwikkeld/geïnspireerd op het haar van mijn moeder. Daarbij ga ik nooit naar een fotoshoot zonder Controle Force. Je weet nooit wat je kan verwachten qua weersomstandigheden tijdens fotoshoots, dus of het nou vochtig is, droog of er een hoosbui losbarst, het haar blijft altijd goed met dit product.

Producten zijn veel veranderd in de afgelopen 20 jaar. Vroeger hadden we gel en mousse, nu is het veel gespecialiseerder. Alleen al om het haar te preppen (voor te bereiden) backstage. We hebben zoveel producten voor verschilende dingen, geformuleerd door de professionals. Het product legt  nu de nadruk op details (denk aan stug haar, glad of glanzend etc.)

Q: Wat was jouw mooiste ervaring als hair stylist tot nu toe? 

I’m very lucky, want ik heb er een aantal! De eerste is het moment dat ik UK Hairdresser of the Year won als eerste Nederlander. Mijn tweede ervaring is mijn eerste reis naar Nepal! Het papier waar de Aveda kerstdozen van gemaakt worden komt uit Nepal (gemaakt door vrouwen die bosjes lokta paper tot pulp vermalen waaruit het papier vergadigd wordt. Ik kom uit een westerse wereld, deze wereld is zoooo anders. Deze mensen zijn zo blij, ze weten niet wat ze missen. It makes you more humble. Het zijn twee zeer tegenstrijdige ervaringen, maar beide zo mooi!

Q: Wat zijn de trends voor Spring/Summer 2015?

Ik vind dat de mode in Nederland altijd anders is dan wat je ziet in de rest van de wereld, de mode is nooit volgens de internationale standaard. Als we kijken op internationaal niveau: Alles blond!!!! Heel veel jaren ’70 invloeden, je ziet veel hoekige lagen in de kapsels en lang haar blijft. Daarbij is warrig (messy) haar een trend. Voor dit ‘warrige kapsel’ hebben wij in New York zelfs een naam: ‘Effortless’. Deze look  is niet seizoensgebonden en oogt moeiteloos, ondanks dat het veel werk is om de look zo te krijgen.

It’s all about blond, blond, blond this season!

Ook bij The Chair is deze trend niet onopgemerkt gebleven. Lees onze Go Get Inspired over ijsblond haar!

Voor ‘Rare bloom’, de nieuwe collectie van Aveda, hebben we een environmental statement gemaakt. We hebben de beelden geschoten in een veld met de honingbij, die met uitsterven wordt bedreigd. Door gif te spuiten sterven ze langzaam uit, terwijl ze een belangrijke rol in ons leven spelen. In mode en beauty kunnen wij dit statement uitdragen en zo ons steentje bijdragen.

Aveda make-up 2015 campagne

Q: Ondanks dat je op internationaal niveau werkt is er nog iets dat je heel graag wil bereiken? 

In 1988 had ik mij niet kunnen bedenken dat ik ooit zou werken voor één van de grootste beauty corporations die er bestaat. Wat wij doen, en waar wij voor werken, is respect hebben voor de aarde en vechten voor de kapper!

Being a hairdresser is an emotional profession, it’s magic!

Q: Wat vind je van de kapsels die je op straat tegenkomt? 

Dat hangt helemaal af van het land en de stad waar je bent.In Amerika lijken alle dochters op hun moeders. In downtown New York is dat anders, daar zie je bijvoorbeeld veel blow drys. In Londen zie je veel individualiteit, zoals een roze bob. Ze durven op te vallen. In Nederland zie je heel veel lang natuurlijk haar. Niet veel spannends.

Jouw kapsel moet een reflectie zijn van je persoonlijkheid. In veel landen zie je alleen maar copy cats, heel jammer! Wees experimenteel, ook als je lang haar hebt! Life is too short, have fun! Over het algemeen vind ik dat om dit te bereiken de kapper moet veranderen. De kapper moet eens stoppen met het luisteren naar de cliënten. Wees assertief, haal je cliënten uit hun comfort zone. Mijn filosofie is: als ik naar de dokter ga en zeg dat ik pijn in mijn arm heb, dan geeft de dokter mij advies, in plaats van dat de dokter aan mij vraagt wat hij kan doen.

(Tekst: Iris Poldervaart)

Beeld: Aveda

Categorieën